31 Temmuz 2013 Çarşamba

C# : dll Oluşturma


          DLL'in türkçe olarak açılımını dinamik bağlantı kütüphanesi olarak tanımlayabiliriz. dll'e bazı programları ve oyunları çalıştırdığımızda belirtilen dll'in eksikliğini bildiren mesaj gelir ve işlem yapılmaz. Şimdi bizler de en basitinden bir program için nasıl dll oluşturacağımızı ve bu dll'i nasıl kullanacağımzı adım adım uygulamalı bir şekilde göreceğiz.

          Örnek olarak alan ve hacim hesaplamaları üzerinden gideceğiz.

          İlk olarak dll oluşturma aşamasının nasıl yapıldığına bir göz atalım.

1. DLL oluşturmak için "Class Library" seçeneğini seçerek bir sınıf kütüphanesi oluşturuyoruz.


2. Karşımıza aşağıdaki şekilde bir kod alanı açılacaktır. bu kod alanında namespace kısmında yazan blog_class bizim dll'imizin adıdır. Class1 ise bizim projelerimizin çağıracağımız blog_class'ın bir alt sınıfıdır. Tıpkı random sınıfı gibi. Classlar içinde de metot oluşturarak kullanacağımız sınıfı daha fonksiyonel hale getirebiliriz.


3. Biz bu DLL içerisinde alan ve hacim hesaplarını ayrı bir şekilde yapan sınıflar tanımladık. Daha sonra da her bir sınıf için de ayrı metotlar oluşturduk. Alan hesabı yapan sınıfımızda kare ve dikdörtgenin hesaplarını ayrı ayrı yapan metot oluşturduk. Hacim hesabında da küp ve dikdörtgen prizmaların hacim hesabını yapan iki ayrı metot oluşturduk. DLL için oluşturduğumuz kodu aşağıda görebiliriz.


4. Kod kısmımız tamamladıktan sonra Build menüsüne tıklayarak oradan Build blog_class seçeneğini tıklıyoruz.


5. DLL'imiz oluşturduğumuz kütüphanenin debug klasörü içerisinde olacaktır.

Proje'ye DLL Ekleme


          Bundan sonrasında projemiz üzerinden gideceğiz. Alan ve hacim hesabı yapan basit bir projemiz olacak. Buna göre bir form tasarlayacağız.


          Var olan DLL'leri projemize eklemek için sırası ile aşağıdaki işlemleri yaparak ekleyebiliriz.

1. Açtığımız yeni projemizde Project menüsünde yer alan "Add Reference" komutuna tıklarız.



2. Açılan pencereden ekleyeceğimiz dll'i bulup pojemize ekliyoruz.


3. Eklediğimiz DLL'i kod sayfamızda kullanabilmek için using ile kullanacağımız dll'in adını kod sayfasının yukarısında tanımlıyoruz.


4. Eklediğimiz dll'deki kullanacağımız sınıfları tanımlıyoruz.


5. Öncelikle sınıfını tanımladığımız değişkeni yazıyoruz ve ardından kullanacağımız metodu seçiyoruz. Ayrıca metodumuzun üzerinde geldiğinde nasıl kullanacağı hakkında da bilgi alabiliyoruz.


6. Projemizde hesaplamalar için ayrıca dışarıdan değer alacağımız için bunu bir değişkende tutmayı daha kolay olacağını düşünerek bu atama işlemini bir void türünde bir metotta tanımladık ve her butonda hesaplama yapmadan önce bu metodu çağırarak değerlerin atanmasını sağladık.

Kodun Tamamı



1 yorum:

  1. Üstadım güzel anlatmışsın gayet anladım.Benim bir sorum var pek C# bilmiyorum ve nasıl ne yapacağım konusunda bilgi almak isterim sizden.

    Ben şimdi bir çizim programı tarzı bir şey yapmak istiyorum.
    Ve farklı farklı çizim kalemleri kullancam bir panel den seçilcek ve o seçilen şey ile çizim yapılcak özellikleri farklı olacak bu çizimlerin.Resim çizimi gibi.
    Geometrik şekil paneli de yapcam.Kare,Dikdörtgen,Üçgen,Daire vb.
    Aynı şekilde renkleri de ayrı panelde yapacam.
    Bunlar gibi kırpma,ortalama,tam boyut yapma resim yükleme filan yapacam bir çok şey olacak kısaca.

    Benim sorum ise şu ben bu özellikleri class kullanarak mı çekmem doğru olur yoksa her biri için ayrı dll yazsam daha mı iyi.Ve bildiğiniz class ve dll olarak bu bahsettiğim bir çalışma örneği biliyorsanız atarsanız memnun olurum şimdiden teşekkürler.

    YanıtlaSil